15. maaliskuuta 2016

BUDAPEST

Huomenta kaikille ja kivaa tiistaita! Täällä on heräilty tänään pirteänä jo kaheksan maissa melkein 10 tunnin unien jälkeen ja oonkin kerennyt tekemään aamun aikana jo vaikka mitä. Ulkona näyttäis olevan tulossa aika nätti päivä ja reilun tunnin päästä pääsenkin astumaan tuonne auringonpaisteeseen kun suuntaan kohti salia ja  aamupäivätreeniä. Sitä ennen aattelin kuitenkin palata muutaman viikon ajassa taaksepäin ja tulla vihdoin kertomaan vähän meidän lyhyestä mutta sitäkin antoisammasta Budapestin reissusta!

IMG_1624 IMG_1534 IMG_1539

Lähdettiin tosiaan parin päivän kaupunkilomalle Unkarin Budapestiin sunnuntai-iltana häiden jälkeen, kellekkään asiasta kertomatta. Tajuttiin vasta lentokoneessa istuessamme, että nyt jos sattuis vaikka lento-onnettomuus, kukaan ei ees tajuais heti haikailla meidän perään... Aika hurja tunne! Perille päästiin kuitenkin turvallisesti ja pitkän reissaamispäivän jälkeen oli ihana päästä hotellille suihkuun ja nukkumaan. Seuraavana päivänä herättiinkin sitten hyvissä ajoin valmiina valloittamaan Budapest!

IMG_1560 IMG_1555 IMG_2000 IMG_1625 IMG_1578

Meidän ekalle päivälle sattui aivan ihana sää: aurinko möllötti taivaalta ja iltapäivällä oli jo niin lämmin, että ilman takkia tarkeni helposti. Ensimmäisenä suunnattiin joen varteen ihailemaan noita upeita siltoja, joista tuo vihreä oli kyllä vaikuttavin. Kun siitä oli napsittu tarpeeksi kuvia, kipitettiin joen yli ja lähdettiin kiipeämään Gellertinvuorelle. Se osoittautukin yllättävän rankaksi reissuksi, varsinkin kun oltiin niin intoa täynnä että rämmittiin kaiken maailman oikopolkuja ylös. Vuoren huipulta oli kyllä upeat maisemat kaupungin yli ja niitä ihasteltiin hetki jos toinenkin.
Ekana päivänä kävelykilometrejä kertyi aika paljon, vaikka pyörittiinkin ydinkeskustan alueella koko ajan. Kierrettiin kauppoja ja tehtiin joitakin ostoksia, käytiin syömässä mahtavat burgerit, nautittiin auringonpaisteesta, kierreltiin Fisherman's Bastion-linnoituksella ja ihailtiin kaupungin arkkitehtuuria. Budapest oli kyllä tosi kaunis kaupunki ja jokainen rakennus oli kuin taideteos!

IMG_1613 IMG_1595 IMG_1656 IMG_1681

Illalla otettiin pienen lepohetken jälkeen taksi hotellilta WestEnd City Center-ostoskeskukseen, jossa ei kuitenkaan viihdytty kovin kauaa, vaan lähdettiin TripAdvisorin suositusten perusteella erääseen kreikkalaiseen ravintolaan syömään. Paikka oli nimeltään Dionysos Taverna ja voin todellakin lämpimästi suositella sitä! Ruoka oli aivan ihanaa, aitoa kreikkalaista, ja palvelu uskomattoman hyvää. Ravintolassa oli myös niin upeat wc-tilat, että suosittelen käymään siellä vaikka edes niiden takia :-D Jos oot suuntaamassa Budapestiin ja kreikkalainen ruoka maistuu, tää on se paikka mikä kannattaa testata! Mahat täynnä gyrosta ja tsatsikia käytiin vielä joen varrella kävelemässä ja ihastelemassa kaupunkia pimeän aikaan ennen kuin paineltiin hotellille nukkumaan.

IMG_1768 IMG_1728 IMG_1717 IMG_1749 IMG_1783

Tiistai-aamuna lähdettiin hotelliaamiaisen jälkeen kävelemään kohti Budapestin eläintarhaa. Paikan päällä todettiin, että päälle olisi pitänyt pukea paljon enemmän, päivä oli nimittäin huomattavasti edellistä kylmempi. Sitä oli kuitenkin turha murehtia enää siinä vaiheessa! Budapestin eläintarha osoittautui ihan kivaksi paikaksi ja eläimet oli tottakai ihania (kultapanda oli meidän suosikki!!), mut väistämättä tuli mietittyä että miten paljon enemmän nuokin eläimet nauttisi olostaan luonnossa eikä kaltereiden takana... Tuon oranginkin ilmeet oli niin surkeita, ihan kuin se ressukka olisi pyytänyt päästä pois :-( Päästiin kuitenkin seuraamaan esim. hylkeiden hauskaa tempputuokiota ja ne näytti oikeasti nauttivan kouluttajiensa kanssa touhuamisesta.

Loppupäivän aikana käytiin tsekkaamassa Heroes Square, käveltiin taas vähän lisää, syötiin hyvää texmexiä ja kierrettiin vielä pikaisesti muutamat kaupat. Illalla olikin sitten aika suunnata jo lentokentälle ja jättää Budapest taakse. Vaikka meidän reissu oli lyhyt, kerettiin tehdä ja nähdä paljon ja oli kivaa päästä uusiin maisemiin nauttimaan toistemme seurasta ja avioliiton ekoista päivistä. Tää oli meille siis vähän niinkuin "harjoitushäämatka", kyllä se pidempikin reissu (tai reissut...) tullaan vielä tekemään! Honeymoon part 1: check :-)

1. Oon ite menossa Budapestiin toukokuussa interraililla, enkä kauheesti siitä mitään tiedä, joten tää oli kiva! :) Oliks toi kreikkalainen minkä hintanen? Kuulostaa hyvältä mutta reissuun lähdetään tosi pienellä budjetilla.. :D

1. interrail se vasta hyvältä kuulostaakin! unohdin postauksessa mainita Budapestin hintatasosta, siellä oli nimittäin tosi edullinen hintataso esim. just ravintoloissa :-) tuo kreikkalainen oli kallein paikka missä syötiin ja sielläkin annoksen hinta oli vaan n. 10 euroa! suosittelen ehdottomasti :-) hauskaa reissua siulle sit kun sen aika koittaa!