30. elokuuta 2016

KOLME SAARTA

Näin viimeisen lomapäivän ja harmaan tiistain kunniaks aattelin palata ajassa reilun viikon taaksepäin, kun vietettiin päivä merellä Kreikan saaristoa tutkien. Kolmen saaren risteilylle lähtee päivittäin Kosin kaupungin satamasta lukuisia laivoja ja oltiin jo muutamaa päivää aiemmin käyty tekemässä varaus yhdelle niistä. Saavuttiin laivalle hyvissä ajoin ennen lähtöaikaa, mut huomattiin että monet oli saapunu paikalle vielä meitäkin aiemmin ja kannella oli jo aika paljon porukkaa. Onnistuttiin kuitenkin saamaan viimeiset vapaat auringonottopatjat kannelta, tuuria oli siis matkassa! Kun on tarkoitus viettää päivä merellä upeista maisemista ja porottavasta auringosta nauttien, ois ollu vähän tylsää joutua sisälle istumaan. Siinä sitten aseteltiin pyyhkeet ja muut kamppeet paikoilleen, odoteltiin laivan lähtöä ja kateltiin samalla miten viereisetkin laivat täyttyi ihmisistä. Hassua, että vaikka noita risteilyjä järjestää joka päivä varmasti ainakin kymmenkunta laivaa, niihin riittää aina porukkaa!

IMG_8131 IMG_8148 IMG_8163 IMG_8151 IMG_8179 IMG_8139 IMG_8201 IMG_0002

Kymmenen maissa startattiin satamasta ja otettiin suunta kohti Pserimosta. Matka sinne kesti noin tunnin ja se meni leppoisasti kannella makoillen nostalgisten biisien pauhatessa laivan kauittimista. Perille päästyämme meillä oli vastassa söpö pikkukylä (Pserimoksella asuu talviaikaan vaan parikymmentä ihmistä!) ja upea hiekkaranta. Ihasteltiin kerta toisensa jälkeen ääneen veden kirkkautta ja matala ranta yhdistettynä ihanaan hiekkapohjaan tekikin tästä reissun parhaan uimarannan! Meressä lilluttuamme käytiin ostamassa jätskit ja syötiin ne paahtavan keskipäivän auringon alla, kunnes olikin jo aika palata takaisin laivaan. Siellä meitä odottikin jo laivahenkilökunnan kokkaama lounas eli herkullista souvlakia, tsatsikia, salaattia ja leipää. Annos ei ollut mikään kovin iso, mut ihan sopiva päivän kuumimpaan aikaan. Lounaan jälkeen olikin aika lähteä kohti seuraavaa saarta...

IMG_8219 IMG_8232 IMG_8255 IMG_8273 IMG_8227 IMG_8235 IMG_8279 IMG_8243

... eli Kalymnosta. Se on tunnettu pesusienisaarena ja niitä olikin myynnissä joka nurkalla! Ostettiin heti maihin päästyämme tuorepuristetut appelsiinimehut ja niitä juoden kierreltiin vähän aikaa satamassa ja Kalymnoksen kylän pikkukaduilla. Palattiin kuitenkin aika nopeasti takaisin laivojen luo, ostettiin vielä toiset mehut (ne oli niin hyviä!!) ja istuttiin satamassa katselemassa kun monet kävi uimassa ja hyppi mereen korkeilta kallioilta. Kalymnoksella ei ollut hiekkarantaa josta olisi päässyt uimaan ja pieni uimiseen tarkoitettu alue satamassa täyttyi niin nopeasti ihmisistä, että myö jätettiin suosiolla uiminen väliin tällä saarella ja mentiin jo hyvissä ajoin ennen lähtöä takaisin laivaan.

Kalymnokselta lähtiessä laiva pysähtyi läheisen kalafarmin lähettyville ja tässä vaiheessa tiesin edelliseltä reissultani alkaa kattelemaan tarkemmin ympärilleni. Pian kansi täyttyikin innokkaasta metelistä ja kameroista kun delfiinien selkäeviä alkoi ilmestyä näkyviin muutamankymmenen metrin päässä laivasta. Viime kerralla sain niin huonoja kuvia delfiineistä, että päätin tällä kertaa jättää kameran suosiolla sivuun ja keskittyä vaan ihailemaan noita upeita luontokappaleita. Jälkeenpäin se kyllä vähän harmitti, sillä yks delfiineistä tuli tosi lähelle laivaa ja hyppäs aivan täydellisen hypyn ihan meidän edessä! Siitä ois saanut upean kuvan, mutta toisaalta oli ihana keskittyä kerrankin kuvaamisen sijaan vaan katselemaan noita suloisia otuksia. Jotenkin ihan epätodellista kuvitella, että samassa meressä missä myökin uitiin monenmonta kertaa reissun aikana, elää mm. delfiinejä.

IMG_8301 IMG_8288 IMG_8284 IMG_8295

Risteilyn viimeinen etappi oli saari nimeltä Plati, tosin itse saari on pientä kirkkoa lukuunottamatta täysin autio, joten laivakin ankkuroitiin merelle saaren lähettyville. Täällä saatiin hyppiä laivasta mereen uimaan ja mikä parasta, vesi oli täälläkin niin kirkasta että pohjaan näki monen metrin syvyydestä huolimatta helposti. Vaikken ookkaan mikään erityisen pelokas uimari, niin kummasti se vaan rauhoitti oloa kun näki omin silmin ettei pohjassa oo mitään merihirviötä odottamassa kita ammollaan. Hypittiin muutamat hypyt ja istuttiin sitten huvittuneina katselemaan, miten innoissaan yllättävän pienetkin lapset hyppi kerta toisensa jälkeen mereen.

Plati-pysähdyksen jälkeen olikin aika ottaa jo suunta kohti Kosia. Paluumatka kesti laivamatkoista kaikista pisimpään, mutta se ei haitannut, sillä laivan kannella oli mukavan rento makoilla musiikkia kuunnellen ja maisemia katsellen kevyen merituulen tuodessa pientä viilennystä. Perillä Kosin satamassa oltiin joskus viiden jälkeen eli melkein koko päivä tuli vietettyä merellä. Kolmen saaren risteily on kyllä ihan must-juttu Kosille matkustaessa, suosittelen! Hintakin oli vaan 20 euroa yhdeltä sisältäen ruuan, eli ei todellakaan paha. Vitsi mikä kaipuu iski nyt takaisin noihin maisemiin ja tuohon rentoon fiilikseen... Lähtiskö joku miun kaa takas tuonne lämpöön?!

1. Voi jukra miten ihanan näköstä!! Uskottelin itelleni, etten pode minkäänlaista matkakuumetta tänä syksynä, mutta taidan perua puheeni :-D teidän reissu on kuulostanu ihan mielettömän kivalta!

1. no eiks ookkin?! ja peru vaan puhees, kyllähän pieni matkakuume nyt aina pitää jyllätä ;-) meidän reissu olikin kyllä mielettömän kiva, mut näiden kuvien kattelu uudelleen ja uudelleen ei kyllä auta tähän kotiinpaluumasennukseen...